1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19

Pracownie

Administrator włącz .

1. Pracownia ogrodnicza (przyrodnicza) :

Zadaniem pracowni ogrodniczej jest dbanie o teren przyległy do WTZ. Uczestnicy wykonują prace sezonowe, utrwalają oraz poszerzają wiedzę z zakresu hodowli i uprawy roślin. Zdobywają praktyczne umiejętności posługiwania się narzędziami oraz urządzeniami ogrodniczymi tj. kosiarka do trawy, nożyce do żywopłotu, grabie, sekator itp. Zajęcia dopasowane są do pory roku. W okresie wiosenno - letnim uczestnicy sieją nasiona, przygotowują sadzonki, chronią rośliny przed szkodnikami oraz przycinają krzewy. Jesienią i zimą przygotowujemy rośliny do wegetacji (okrywamy krzewy włókniną). Ponadto zbieramy gałązki, szyszki, zboża, trawy, które wykorzystujemy do wykonywania różnego rodzaju stroików, kompozycji oraz ozdób świątecznych.

2. Pracownia komputerowa :

Pracownia komputerowa ma na celu naukę obsługi sprzętu komputerowego oraz urządzeń peryferyjnych towarzyszących jednostce centralnej. Rozwijamy umiejętności obsługi różnych programów multimedialnych. Kształtujemy i pobudzamy refleks poprzez ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej przy wykorzystaniu gier zręcznościowych. Poszerzamy umiejętności w prawidłowym posługiwaniu się komputerem (np.: uruchamianie komputera, korzystanie z programów pakietu Ms Office) oraz korzystania z Internetu. Ponadto uczymy się przegrywania kaset VHS na DVD i CD, robienia zdjęć aparatem  fotograficznym. Uczestnicy zapoznają się z korzyściami i zagrożeniami, jakie wynikają z zastosowania sprzętu komputerowego oraz Internetu w życiu codziennym i podczas pracy. Zajęcia mają na celu również wzbogacanie wiedzy o otaczającym nas świecie. W ramach zajęć uczestnicy przygotowują ulotki reklamowe, wizytówki, pocztówki, kartki okolicznościowe, zaproszenie, zakładki, itp. Jednym z nadrzędnych celów terapeutycznych jest przygotowanie osób niepełnosprawnych do podjęcia pracy z wykorzystaniem komputera. W ramach zajęć w pracowni komputerowej wykonujemy prace z zakresu technik biurowych typu: skanowanie, drukowanie, kserowanie, laminowanie, bindowanie dokumentów oraz druków na potrzeby naszej placówki. Pracownia wyposażona jest w 5 stanowisk komputerowych, stały dostęp do Internetu, ksero, skaner, drukarkę laserową oraz atramentową do nadruków płyt DVD i CD, przegrywarkę kaset VHS na płyty DVD i CD, sprzęt RTV, projektor/rzutnik, aparat cyfrowy oraz ploter laserowy wraz z oprogramowaniem. Prowadzimy również naszą stronę internetową, którą właśnie przeglądacie.

 

3. Pracownia rzemiosł różnych:

Pracownia rzemiosł różnych realizuje zadania terapeutyczne poprzez naukę rękodzieła artystycznego i rozmaitych technik plastycznych. Celem terapii jest przede wszystkim wyrabianie w uczestnikach sprawności manualnej oraz rozwijanie konkretnych zdolności twórczych uczestników. Na zajęciach w pracowni rzemiosł różnych posługujemy się typowymi materiałami tj. farby, lakiery wodne,  tkaniny, koronki, włóczki, korale, sznurek, gips, glina, papierowiklina, a także materiały naturalne typu szyszki, kasztany, żołędzie, mech, gałązki, drewniane krążki, różnego rodzaju susze i inne rodzaju materiały, które służą do wykonywania kompozycji, stroików oraz ozdób na różne święta i okoliczności.  Realizujemy różnorodne i oryginalne pomysły, które wykonujemy m.in. metodą decoupage, transfer, ikabana itp. Na zajęciach w pracowni uczestnicy poznają oraz uczą się posługiwać narzędziami i prostymi urządzeniami utrwalając ich zastosowanie. Wykonywane prace uwrażliwiają uczestników WTZ na estetykę i piękno, koordynację wzrokowo - ruchową, uczą precyzji, skupienia oraz dokładności. Prace dobierane są do możliwości uczestnika tak aby, oprócz wyrabiania sprawności manualnej pobudzać wyobraźnię twórczą, od dobierania kolorów, aż do realizacji własnych pomysłów z przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa.

4. Pracownia krawiecka:

W pracowni krawieckiej przede wszystkim uczymy się szyć na maszynie m. in. tildy, torby, fartuchy, kosmetyczki, ubrania dla lalek. Tutaj uczymy się właściwie i bezpiecznie posługiwać przyborami do szycia. Korzystamy z owerloka, a także uczymy się posługiwać młynkiem dziewiarskim w celu wykonywania szalików i czapek. Wykonujemy także różne robótki o charakterze krawieckim ponadto skracamy spodnie, wszywamy suwaki.   wykorzystujemy pomysły własne uczestników.

5. Pracownia prac technicznych (stolarska):

W pracowni prac technicznych w pierwszej kolejności zapoznajemy się z zasadami BHP i ppoż. oraz uczymy się przestrzegania porządku podczas wykonywanych prac. W pracowni doskonalimy umiejętności bezpiecznej obsługi narzędzi ręcznych tj. piły, dłuta, śrubokrętu, kleszczy, obcęg, imadła oraz elektronarzędzi tj. wiertarki, strugarki, szlifierki, wyrzynarki itp. Kształtujemy i utrwalamy umiejętności doboru narzędzi do danej czynności tj. oklejanie krawędzi, szlifowanie, bejcowanie, lakierowanie, wiercenie otworów, dłutowanie, wkręcanie wkrętów i śrub oraz dokonywanie prostych pomiarów. Uczestnicy poznają sposoby obróbki ręcznej i mechanicznej drewna, możliwości łączenia elementów drewnianych oraz samodzielnego wykonywania prostych konstrukcji drewnianych m.in. półki,  ramki obrazowe, donice, kwietniki, szopki betlejemskie, ozdoby wielkanocne oraz półprodukty  na potrzeby pozostałych pracowni. Wykonywane prace wpływają na usprawnienie czynności manualnych, ćwiczenie koordynacji wzrokowo - ruchowej oraz spostrzegawczości pomaga wykorzystać nabyte umiejętności w aktywnym poszukiwaniu pracy. 

6. Pracownia lalkarsko - muzyczna

W pracowni lalkarsko - muzycznej uczestnicy pobudzają wyobraźnię twórczą, kreatywność, rozwijają swoje zainteresowania muzyczne oraz aktywną twórczość podczas występów scenicznych. Tutaj kształcą umiejętności manualne oraz małą motorykę podczas szycia ręcznego zabawek miękkich, wykonywania ozdób ze sznurka i wstążek, ozdabiania kształtek styropianowych różnymi technikami, projektowania i wykonywania ozdób świątecznych i okazjonalnych. Pracownia wyposażona jest w nową maszynę do haftowania, dzięki której możemy wykonać dekoracyjne hafty np. na obrusach, poduszkach, ręcznikach czy też ubraniach. Sposobem na poprawę samopoczucia i obniżenie stresu jest muzykoterapia i teatroterapia podczas różnych spotkań okolicznościowych i integracyjnych. Wspólny śpiew, kształcenie słuchu, ruchu scenicznego i mowy ciała oraz przygotowanie strojów i przebrań okazjonalnych stwarzają możliwość do poznania samego siebie, poprawiają nastrój, budzą pozytywne emocje i czynią naszych uczestników szczęśliwszymi.

7. Pracownia artystyczna

Pracownia artystyczna realizuje zadania terapeutyczne poprzez kontakt ze sztuką oraz wykonywanie prac plastycznych różnorodnymi technikami. W pracowni artystycznej uczestnicy poznają różne formy wyrazu artystycznego. Na zajęciach plastycznych posługują się typowymi materiałami tj. farby akrylowe, akwarelowe, plakatowe, olejne, glina, masa solna, plastelina, modelina, kolorowe papiery, a także materiały naturalne typu szyszki, różnego rodzaju susze, kwiaty, trawy, które służą do przystrajania kompozycji i stroików. W pracowni uczestnicy rozwijają wyobraźnię i aktywność twórczą, kształtują cierpliwość, wytrwałość i poczucie odpowiedzialności za wykonywaną pracę oraz umiejętność pracy w zespole. Zajęcia w pracowni artystycznej mają na celu podtrzymywanie i rozwijanie sprawności manualnej oraz ćwiczenie koordynacji wzrokowo - ruchowej. Pracownia artystyczna ma zainteresować uczestnika zagadnieniami z zakresu sztuki oraz poszerzyć jego wiedzę w tej dziedzinie. Uczestnicy biorą udział w konkursach plastycznych dla osób niepełnosprawnych, sami przygotowują prace, które często zdobią pomieszczenia WTZ, są wystawianie na wystawach twórczości osób niepełnosprawnych, a niekiedy stają się upominkiem dla innych.

8. Pracownia gastronomiczna

 W pracowni gastronomicznej uczestnicy poznają zasady bezpiecznej obsługi sprzętu AGD oraz uczą się przygotowywania prostych posiłków i obróbki termicznej produktów spożywczych (gotowanie, pieczenie, smażenie). Doskonalą umiejętności planowania pracy m.in. kolejności wykonywania poszczególnych czynności związanych z przygotowaniem, doborem produktów oraz niezbędnych narzędzi. Do dyspozycji mają  podstawowy sprzęt AGD oraz wielofunkcyjny robot kuchenny, ekspres do kawy, frytkownicę, sokowirówkę, gofrownicę i inne przybory kuchenne. Pracownia gastronomiczna jest miejscem gdzie następuje rozwój umiejętności manualnych i gastronomicznych. Poprzez prace w pracowni wyrabiają systematyczność i obowiązkowość, doskonalą umiejętność współpracy w grupie a także uczą się przestrzegania przepisów BHP i nawyków higienicznych.

9. Pracownia ekologiczno - recyklingowa

Głównym celem pracowni ekologiczno - recyklingowej jest terapia zawodowa i społeczna uczestników. Ważnym elementem pracowni jest kształtowanie u uczestników pojęcia jakim jest ekologia. Uczymy się jak dbać o otaczający nas świat, jak prawidłowo gospodarować odpadami (recyking, upcykling, utylizacja, segregowanie). Bierzemy udział w różnych konkursach oraz akcjach ekologicznych. Podczas zajęć przetwarzamy surowce wtórne (puszki, korki, kapsle, butelki, opony i itp.). Uczymy się twórczego przetwarzania i wykorzystywania produktów codziennego użytku, tworzymy różne wzory dekoracyjne i przenosimy je na powierzchnie drewniane, kartonowe i woskowe. Poprzez udział w zajęciach w pracowni uczestnicy utrwalają swoją wiedzę, podnoszą sprawność manualną oraz rozwijają swoją inwencję twórczą  oraz wyobraźnię.

 

10. Sala rehabilitacyjna

W naszym Warsztacie znajduje się również sala rehabilitacyjna gdzie uczestnicy wykonują: ćwiczenia ogólno – usprawniające, ćwiczenia wyrównujące dystonię mięśni tułowia i kończyn (metoda P.N.F., metoda Bobach), ćwiczenia korekcyjne, ćwiczenia rozluźniające, ćwiczenia bierne, czynne, samowspomagane, czynne z oporem, w odciążeniu, w odciążeniu z obciążeniem, ćwiczenia poprawiające siłę i masę mięśniową, ćwiczenia zwiększające zakres ruchomości w stawach, ćwiczenia relaksacyjne. W ramach fizykoterapii realizowane są zabiegi: naświetlanie lampą sollux, prądy interferencyjne, galwanizacja, diadynamik, jonoforeza, ultradźwięki, jonoforeza oraz masaże lecznicze.

11. Gabinet pielęgniarski

W warsztacie znajduje się odpowiednio wyposażony oraz przystosowany do potrzeb uczestników gabinet pielęgniarski. Do głównych zadań pielęgniarki należy monitoring i pomiar podstawowych parametrów życiowych. Pielęgniarka w sposób doraźny i odpowiedni przeciwdziała zgłaszanym dolegliwościom somatycznym oraz zakłada  różnego rodzaju opatrunki. Prowadzi również pogadanki na temat chorób i higieny oraz zdrowia i leczenia specjalistycznego. Ponadto prowadzi trening czystości w zależności od potrzeb.

12. Gabinet psychologa

Głównym zadaniem pracy psychologa jest zwiększanie zaradności życiowej uczestników poprzez kształtowanie umiejętności emocjonalno – społecznych, wdrażanie do samodzielności oraz udzielanie wsparcia psychologicznego. Psycholog zapewnia pomoc, zarówno w formie indywidualnych spotkań, jak również zajęć grupowych o charakterze psychoedukacyjnym. Ponadto psycholog przy pomocy testów psychologicznych dokonuje oceny funkcjonowania oraz umiejętności każdego uczestnika. Gabinet psychologa, to takie miejsce ,,zwierzeń”, gdzie rozmawiamy na różne tematy życiowe: te poważne, ale też i te zwyczajne, codzienne, czasami wydawać by się mogło, że błahe, lecz dla naszych uczestników niezmiernie ważne. Tutaj zawsze każdy znajdzie wsparcie oraz pomoc.